Michèle œuvre dans le domaine de la culture visuelle et de l’édition, dans le monde universitaire, de l’art et de l’architecture. Elle étudie l’ombre de la rhétorique positive et l’industrie du bonheur.


Michèle works in the domain of visual culture and publishing, in the world of academia, art and architecture. She studies the dark side of positive rhetoric and the happiness industry.



Montréal, Québec




Portrait par Alex Blouin. Combinaison noire par Horses Atelier. Sandales par Derek Lam.

Montréal, QC

Remise de prix pour Daar Zijn Wij Van par Grafische Cultuurstichting, à Pakhuis de Zwijger

Amsterdam, NL



FR

Michèle Champagne est chercheuse et graphiste. Elle suit l’ombre de la rhétorique positive et de l’industrie du bonheur dans l’ère numérique. Observatrice de l’art et de l’architecture, elle écrit sur la pensée positive, la reconnaissance d’émotion, la ville « intélligente » et Sidewalk Labs pour Back Office, C Magazine et The Gradient, une revue éditée par Walker Art Center, ainsi que pour Volume et Failed Architecture à Amsterdam.

Michèle crée des textes, des images, des livres, des magazines et des sites Web. Elle a collaboré avec Artexte, le Centre pour les droits numériques, Droog, la revue Estuaire, Fondation Mediamatic, Metahaven, Penguin Random House Canada, Institut Strelka et VPRO, un diffuseur public néerlandais.

Sa refonte de la revue Hazlitt pour Penguin s’est vu décerneé, en 2015, le Prix du magazine canadien de site Web de l’année.

Diplômée en design de l’Institut Sandberg à l’Académie Gerrit Rietveld aux Pays-Bas, elle a été professeure invitée à l’École de design à l’Université du Québec à Montréal et conférencière invitée à l’École supérieure de design à l’Université Harvard.

EN

Michèle Champagne is a researcher and graphic artist. She studies the dark shadows of positive rhetoric and the happiness industry in the digital era. A keen observer of art and architecture, she has written about positive thinking, emotion recognition, “smart” cities, and Sidewalk Labs for Back Office, C Magazine and The Gradient, a journal by Walker Art Center, as well as for Volume and Failed Architecture in Amsterdam.

Michèle creates texts, images, books, magazines and websites. She has worked with Artexte, Centre for Digital Rights, Droog, Estuaire journal, Mediamatic Foundation, Metahaven, Penguin Random House Canada, Strelka Institute, and VPRO, a Dutch public broadcaster.

Her redesign of Hazlitt magazine for Penguin won the 2015 National Magazine Award for Website of the Year.

She has a Master of Design from Sandberg Instituut at Gerrit Rietveld Academie in the Netherlands, and has been guest teacher at School of Design at Université du Québec à Montréal, and guest lecturer at Graduate School of Design at Harvard University.





EDUCATION,
ÉTUDES
Master of Design
Gerrit Rietveld Academie
Sandberg Instituut, Design Department
Amsterdam, NL
2011

Bachelor of Design
OCAD University
Faculty of Design, Graphic Design Program
Toronto, CA
2005

Certificate of Information Design
University of Toronto
Faculty of Information, The iSchool Institute
Toronto, CA
2001



EXHIBITIONS, 
EXPOS
Capo Di Lucca, IT
Brakke Grond, NL
De Verdieping, NL
Design Academy Eindhoven, NL
Droog Amsterdam, NL
Pakhuis de Zwijger, NL
Print Room, NL
Schellens Fabriek, NL
Vondelbunker, NL



TUTOR,
TEACHING
UQAM, École de design, QC
OCAD University, CA
York University, CA



ARTIST
IN RESIDENCE
Maryland Institute College of Art, Baltimore, US



WRITING,
WITS
Articles (Artexte), QC
Back Office, (Éditions B42), FR
The Big Picture (NewCities), CA
C Magazine, CA
Creative Review, UK
Design Dedication (Sandberg Instituut and Valiz), NL
Failed Architecture, NL
The Gradient (Walker Art), US
The Graphic Design Reader (Bloomsbury), UK
Print magazine, US
De Verenigde Sandbergen magazine (Sandberg Instituut), NL
Volume magazine (Archis), NL



TIC,
TALKS
American Institute of Graphic Art, US
Central Michigan University, US
Gallery 44, CA
GDC Manitoba, CA
Harvard University, GSD, US
Museum of Contemporary Art Detroit, US
OCAD University, CA
Print Room, NL
Sandberg at Mediafonds, NL
SBC Gallery, QC
Typographische Gesselschaft München, DE
UQAM, École de design, QC
University of the Arts London, UK



CRÉDITS
Boom, Irma
Cover design for Volume magazine’s issue no. 34: City in a Box
Amsterdam, NL 

Destino, Melissa
Poster design for La Partecipazione Alle Idee, 2010
Bologna, IT

Mortlock, Jason
Photographic documentation of De Verenigde Sandbergen magazine, 2014
Toronto, CA

Wong, Norman
Visual reportage for Apex magazine, “The Road to Jazz Fest,” 2014
New Orleans, US

Wong, Norman
Photography for Walker Art Center’s The Gradient, “Handwriting in an Era of Glitter Text,” 2017
Minneapolis, US

Young, Ryan
Visual reportage for Apex magazine, Shin Yoshikawa and “The Art of the Cutaway,” 2014
Los Angeles, US